Spánok a výživa

Mlieko ako základ (0-6 mesiacov)

V tomto veku je veľmi dôležitý pravidelný prísun materského alebo umelého mlieka. Rozpätie medzi kŕmením u bábätiek do troch mesiacov by nemalo byť viac ako tri hodiny. Takto maličké bábätká potrebujú kŕmenie aj v noci. Je úplne prirodzené, ak sa v noci kvôli kŕmeniu budia 2 – 4 krát. Od tretieho mesiaca by sa počet nočných kŕmení mal zredukovať na maximálne dve. Je dôležité nastaviť si denný režim tak, aby väčšinu potrebných kalórií dostalo dieťatko počas dňa, aby sa nestalo, že je v noci každú chvíľku hore, pretože je hladné. 

Kŕmenie pred spánkom sa odporúča cca 30 minút pred tým, ako bábätko uložíte do postieľky, aby sa z prsníka nestala spánková asociácia. Kŕmenie pred spánkom je v poriadku, nedovoľte však bábätku na prsníku zaspať.

Do 6. mesiacov môže byť bábätko plne iba na mliečku. Od 6. mesiaca sa odporúča začať s príkrmami. Vo všeobecnosti platí, že príkrmy sa začínajú ponúkať medzi 4. a 6. mesiacom. Kedy začať s príkrmom u vášho bábätka a tiež to, s akými príkrmami začať sa vždy poraďte so svojim pediatrom. Pozná vaše dieťatko a vie vám odporučiť na základe jeho zdravotného stavu vhodné zloženie stravy.

Príkrmy a prechod tuhú stravu (6 mesiacov a viac)

Prechod na tuhú stravu je postupný a trvá niekoľko mesiacov, kým dieťatko môže zostať úplne bez mliečka. Príkrmy sa kombinujú s dojčením alebo umelým mliekom. V tomto prípade sa tiež odporúča cca 30 minút pred nočným spánkom ponúknuť mliečko. Veľmi dôležitou zložkou stravy je proteín, ktorý obsahuje železo. Železo je nutné pre tvorbu hemoglobínu, ktorý pomáha prenosu kyslíka v tele, čo podporuje kvalitný spánok. Medzi 7. a 12. mesiacom by sa dieťatko malo v noci kŕmiť maximálne raz. Veľa detí vie už v tomto veku prespať noc bez toho, že by bolo nutné kŕmenie. Po roku už z nutričného hľadiska deti nočné kŕmenie nepotrebujú vôbec, pretože ich hlavný zdroj živín pochádza z tuhej stravy. Kŕmenie počas noci ich môže zasýtiť a počas dňa potom môžu začať odmietať tuhú stravu. Základom je, aby mali počas dňa pravidelný prísun živín a kalórií. Od 10. mesiaca môžete zaradiť proteíny aj na večeru. 

Večera pri deťoch, ktoré stále dostávajú mliečko by mala byť cca 2 hodinky pred spaním a mliečko cca 30 minút pred spaním. Deti, ktoré už mliečko nedostávajú by sa mali najesť najneskôr hodinu pred spaním. Trávenie je totiž aktívny proces, ktorý nám môže narobiť problémy v momente, keď chceme, aby sa dieťatko dostalo do pokojného stavu. 

Facebook
INSTAGRAM
Follow by Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *