fbpx

Kedy je ideálny čas na spánok?

Je niekoľko biologických faktorov, ktoré ovplyvňujú spánok dieťatka. Ako rodičia máte možnosť dieťatku pomôcť prispôsobiť sa týmto biologickým rytmom, zmeniť ich však nedokážete. Ak chceme porozumieť spánku detí, musíme sa pozrieť na cirkadiánne rytmy, pud homeostatického spánku a biologické spánkové okno.

Čo sú cirkadiánne rytmy?

Sú to fyziologické a psychologické zmeny v organizme, ktoré sa striedajú v približne 24 hodinových cykloch. Ide o spontánnu reguláciu organizmu, ktorý takto nielen odpovedá na zmeny v prostredí, ale sa na zmeny, ktoré môžu prísť aj pripravuje. Cirkadiánne rytmy ovplyvňujú napr. telesnú teplotu, vylučovanie hormónov, spánok, bdenie alebo hlad. Ak tieto vnútorné biologické hodiny dokážeme zladiť s vonkajším prostredím, v ktorom fungujeme, prejaví sa to pozitívne nielen na našej výkonnosti alebo nálade, ale napríklad i na imunite. Je preto dôležité prihliadať na to, ako nastavíme dieťatku spánok. Ak sa trafíme do správneho momentu v rámci dňa, dieťatko dostane optimálne podmienky na vývin. Cirkadiánne rytmy fungujú aj v extrémnych podmienkach (napr. v tme v jaskyni alebo vo vesmíre), v bežnom fungovaní sa ale prispôsobujú svetlu a tme – počas svetla bdieme a počas tmy spíme.

Počuli ste už o pude homeostatického spánku?

Je to vnútorný biochemický systém, ktorý nás doslova “tlačí” do spánku. Táto vnútorná sila dáva po určitom čase bdenia organizmu znamenie, že je čas ísť spať. Čím dlhšie sme hore, tým viac sa nám chce spať. Platí to však aj rovnako – čím dlhšie spíme, tým väčšia pravdepodobnosť, že sa zobudíme. Pud homeostatického spánku nám zjednodušenie hovorí, ako dlho dieťatko vydrží hore, kým bude potrebovať spánok. Najviac vývinových zmien v organizme sa deje počas prvých rokov. Mozog počas dňa spracováva veľké množstvo nových vnemov a informácií, ktoré si počas spánku ukladá. Preto sú pre deti potrebné kvalitné denné spánky. 

Ako to teda je, keď spánok ovplyvňujú dve vnútorné sily?

Pre dosiahnutie kvalitného spánku je potrebné zladiť cirkadiánne rytmy, ktoré ovplyvňujú spánok a bdenie s pudom homeostatického spánku, ktorý ovplyvňuje ako dlho dieťatko vydrší bdieť. Ak dosiahneme rovnováhu medzi týmito silami, dostaneme biologické spánkové okno, počas ktorého sa dieťatku najľahšie zaspí a jeho potreba spánku bude optimálne naplnená. Vo všeobecnosti platí, že dieťatko, ktoré je na predvídateľnom dennom režime, si zvykne na čas, kedy sa ide spinkať, čo uľahčuje ukladanie na spánok, pretože biologické systémy organizmu sú správne nastavené. Spánkové okná sú ráno medzi 9-10 a na obed medzi 12-14. Samozrejme, treba tomu prispôsobiť aj ranné vstávanie dieťatka, ktoré by malo byť optimálne okolo siedmej, aby malo dieťatko pred prvým denným spánkom dostatok času na nasávanie nových podnetov. 

Potrebovali by ste pomôcť s optimálnym nastavením denného režimu? Spánkové poradenstvo sa venuje tejto problematike do hĺbky a denný režim nastavuje individuálne podľa potrieb konkrétneho dieťatka.

Potrebujete pomôcť so spánkom vášho dieťatka? Som tu pre vás!

Môj život sa neuveriteľne zmenil, z bábätka, ktoré nezaspalo inak ako na fitlopte, sa stal samostatne existujúci človiečik! Chcem každú mamu podporiť, že ak koketuje s myšlienkou poradenstva, len smelo do toho. Rozhodnúť sa musí človek, ktorý k dieťaťu reálne vstáva a uspáva ho, nie babky, švagriná, tetky a iné obecenstvo... alebo manžel. Spánkové poradenstvo je moja najlepšia investícia a naozaj nechápem, ako som mohla dlhé mesiace fungovať tak, ako som fungovala. Poslednou kvapkou boli narastajúce zdravotné ťažkosti. U nás sa tréning neskončil za pár dní, začiatky boli hádam ešte vyčerpávajúcejšie ako bežné uspávanie. Najväčším strašiakom pre mňa bol plač môjho bábätka, myslela som, že citlivá metóda bude pre neho najvhodnejšia, ale nakoniec sa ukázalo, že funguje presný opak. Keď ma nevidel, zaspal oveľa rýchlejšie (prvé dni vydržal revať ako o život aj 2 hodiny). Po Veronikiných zásahoch sa všetko otočilo doslova zo dňa na deň, takže sa na ňu môžete spoľahnúť, tréningom vás prevedie s citom a veľmi podrobne. Nájsť motiváciu pre mňa bývalo náročné, predovšetkým pre absentujúcu podporu v partnerovi, ale treba si uvedomiť, že z dlhodobého hľadiska je pekný samostatný spánok udržateľnejší ako neustále pechorenie a živorenie. Netreba sa trápiť viac, ako je nutné. Energiu mama potrebuje na pekné chvíle s bábätkom... A aj na pekné večery s partnerom... Alebo na chuť natrieť sa krémom a umyť si vlasy, nie len z absolútnej vyčerpanosti naprázdno hľadieť do steny. Ak ste sa našli, go for it. Zaplatila som si 2 týždne a za ten čas som sa dozvedela všetky info, ktoré som potrebovala, Veronika sa venovala aj nad rámec deklarovaného, takže ako zákazník som spokojná.
Kristína Ž.Jakubko, 5 mesiacov
Jedna veeeľka chyba, že som čakala AŽ 17 mesiacov a neozvala sa skôr. To si budeme s mužom vyčítať ešte veľmi dlho 🙈😄 Týmto chcem povzbudiť aj ostatné maminky, aby nepočúvali svoje mamky babky svokry a iné “radodajky” že to treba len vydržať, že to dieťa je proste také a asi nepotrebuje spať a ine.... blbosti, ale keď majú problém, nech sa obrátia na profesionála. Veronika je veľmi milá odborná profesionálna (dokonca aj s príjemným hlasom :)) poradkyňa, ktorá nám reálne pomohla! Keď všetci okolo mňa pochybovali, ja som verila, že to zvládneme - vďaka Veronike. Vysvetľovala mi, podporovala ma a ubezpečovala, že keď vytrvám želaný výsledok sa objaví. A on naozaj prišiel! Aj keď stále ešte s izabelkou na jej spánku pracujeme, môžem povedať, že máme iné dieťa -vyspaté dieťa. 🥰🙏 ešte raz veľké Ďakujeme :) určite budem odporúčať.
Kristína P.Izabelka, 17 mesiacov
Mila Veronika, chcela by som sa Vám zo srdca poďakovať, že ste nám pomohli ohľadom spinkania a spankovej asociacie, ktorú ame dlhšiu dobu riešili a nevedeli si rady. Išlo nám hlavne o Miu, aby konečne mala pokojný spánok a aby spokojne zaspinkavala sama. Vďaka Vám sa to podarilo a Mia po dvoch týždňoch zaspáva bez pomoci a v noci sa budi len výnimočne. Za mňa neskutočná spokojnosť. Neľutujem, ze sme sa na Vás obrátili a vy bez problémov ste sa nam venovali.. Veľké ĎAKUJEME za všetko úprimne.
Silvia L.Mia, 12 mesiacov
Veronika nám veľmi pomohla po 9 mesačnom trápení sa s nočným spánkom. Okrem toho náš synček už zaspáva sám, čo je ďalšia veľká výhoda. Ak máte problém určite ju neváhajte kontaktovať. My sme sa trápili dlho a len zbytočne čakali, že to prejde samo. Už dávno sme si mohli užívať pokojné noci a byť sladko vyspaní všetci 😊 Ďakujeme krásne ešte raz .
Miroslava K.S.Liam, 21 mesiacov
Chcem sa Vám veľmi pekne poďakovať za Vaše rady. Dcérka sa prestala po tej pol hodine budiť 🙏 dokonca doobeda pospí niekedy namiesto pol hodiny aj hodinku 😉 poobede ju ukladám po 3h a prestala sa budiť. Teraz sme síce 2 dni chodili spať von, lebo susedia prerábali tak bol hluk, bála som sa či zas nebude pomýlená, ale dnes pekne zaspala v postieľke a momentálne spí už hodinu. V noci sme síce problémy nemali nikdy až na pár výnimiek, ale teraz sú ešte lepšie 🙂 prvykrát sa budí na mliečko až okolo 5 a potom ešte spí do 7-7:30.Ste zázračná 🥰
Lucia S.Jednorazová konzultácia
My sa chceme Veronike v prvom rade veľmi pekne poďakovať. 😊😘 To čo sme s malou dosiahli, za tak krátku dobu, mi ani na um nezišlo, že naše dieťa naozaj dokáže. Trápili sme sa od prvého dňa až do 8meho mesiaca, kedy nám Veronika vysvetlila, čo a ako máme robiť, aby sme sa dopracovali ku kvalitnému spánku, nielen cez deň, ale i v noci. Všetko do seba zapadlo a naša rodina je konečne spokojná a šťastná. Konečne môžeme o 19:00 sedieť v obývačke (Nie o 23:30 skúšať po niekoľkýkrát beznádejne uspávať dieťa na rukách). Môžeme spať ako ľudia celú noc, nie byť hore kľudne aj 3 hodiny s plačúcim babom. No a namiesto kojenia a uspávania na rukách 10 krát za noc, malá papa 2 krát a zaspinká pekne sama, po preložení do postielky a dokonca už aj vo svojej izbičke. Ja nemám čo dodať, len obrovské ĎAKUJEM ❤ Pre tých čo váhajú odporúčam, čím skôr sa na to dáte, o to skôr budete písať taký istý komentár, ako teraz ja. 😊
Mária P.Sofia, 7 mesiacov
V prvom rade by som sa chcela Veronike poďakovať :) jej poradenstvo určite odporúčam a jediné čo ľutujem, že sme do toho nešli skôr. Máme dvojičky, ktoré nám cez deň mimo kočíka nespali viac než povestných 30 minút. V noci boli hore aj 14x kvôli vypadnutému cumlík alebo že sa pretočili na bruško, 2-3x sme kŕmili a okolo 3 až 5 ráno to bolo ródeo buntošenia a nie a nie zaspať. A teraz? Cez deň sa nám konečne darí mať režim, na obed pospia v postieľke 1,5 až 2 hodiny a posledné 3 noci sme k nim s manželom vstávali len 1x (na papanie). Viem, že nás ešte čakajú regresie a že budú aj horšie noci a dni, ale vďaka Veronike viem, čo mám očakávať a ako sa v takýchto prípadoch zachovať. A navyše ten spánkový tréning nebol žiadne peklo vyplakávania detí a lámania cez koleno, jemne sme chlapcov naučili na samostatné zaspávanie a režim. Ešte raz ďakujeme
Natália Š.Riško a Paťko, 8 mesiacov